Uppföljning av sökta jobb
Det kan vara svårt att veta vad du ska göra när du har skickat in din jobbansökan. Ska du vänta på att rekryteraren hör av sig, eller ta saken i egna händer och följa upp din ansökan?
Ska jag följa upp min ansökan?
Det är inget måste att följa upp din ansökan och du vinner inte automatisk några extrapoäng på det. Däremot ska du inte tveka att följa upp din ansökan om du har frågor kring tjänsten eller något att addera till din ansökan.
Hur ska jag följa upp min ansökan – telefon eller mail?
Ett telefonsamtal ger ett mer personligt intryck och visar dessutom på social kompetens. Men med tanke på att många rekryterare ofta sitter i intervjuer under dagarna är ett mail att föredra för en första kontakt. Då kan du Inkludera gärna ditt telefonnummer i mailet så kan rekryteraren enkelt ringa upp om hen skulle föredra att ta frågorna per telefon.
Vad ska jag säga när jag följer upp min ansökan?
Fokusera i första hand på frågor du har om tjänsten, arbetsgivaren eller organisationskulturen som du själv inte kan utläsa av annonsen eller på företagets hemsida. Passa också på att kort presentera dig själv kopplat till rollen och visa intresse för den tjänsten du sökt.
Oavsett om du mailar eller ringer, inled konversationen på ett positivt sätt och tala snabbt om i vilket ärende du tar kontakt. Ringer du bör du ställa frågan om rekryteraren har tid för ditt samtal innan du börjar ställa dina väl uttänka frågor. Ett exempel på hur det skulle kunna låta är:
”Hej, jag heter Sara och har sökt tjänsten som Ekonomiassistent och skulle vilja ställa några kompletterande frågor om jobbet. Har du tid för mig ett par minuter eller ringer jag olägligt?”
På det viset ger du arbetsgivaren en chans att prioritera ditt samtal. Om det är så att du faktiskt ringer olägligt så kan ni istället komma överens om en mer passande tid när du får arbetsgivarens fulla uppmärksamhet.
Exempel på frågor du kan ställa när du följer upp din ansökan (Förutsatt att svaren inte går att utläsa i annonsen):
- Hur ser teamet ut som jag skulle tillhöra?
- Hur ser kulturen på företaget ut?
- Vad förväntas av mig i den här rollen, i form av resultat men också som kollega?
Vad ska jag undvika när jag gör en uppföljning av sökta jobb?
Många gör misstaget att höra av sig till arbetsgivaren och be denne berätta vad rollen innebär. Det finns en risk att det ger intrycket av att du inte har läst annonsen. Men visst finns det mer eller mindre utförliga annonser, så givetvis ska du fråga om du undrar över något som inte framgår i annonsen.
Att höra av sig och fråga om din ansökan kommit in, hur det går i processen och/eller när du kan vänta dig återkoppling är helt okej, förutsatt att du inte redan har den informationen. Kolla därför en extra gång i mail eller andra konversationen du haft med arbetsgivaren, för att säkerställa att du inte redan fått den informationen.
Exempel på frågor du ska undvika när du följer upp din ansökan:
- Vad innebär rollen?
- Vad tycker ni om min ansökan – är jag intressant för tjänsten?
- Ska jag skicka in referenser, portfolio, betyg eller intyg?
- Frågor som redan besvarats i jobbannonsen, bekräftelsemail eller andra eventuella konversationer med arbetsgivaren.
Kontakta oss på Ability så hjälper vi dig.
Ska jag följa upp efter en intervju?
Att höra av sig till arbetsgivaren och tacka för en trevlig intervju alltid uppskattat. Även här gäller tipset att i första hand ta kontakt via mail. Har det uppkommit några frågor efter intervjun är nu också rätt tid att ställa dem.